Tata Cara Menunaikan Sholat Jenazah

Tata Cara Menunaikan Sholat Jenazah

Prosedur untuk solat jenazah pengebumian membezakan antara organ lelaki dan perempuan. Yang perlu dipertimbangkan di sini adalah berbeza solat jenazah solat wajib. Perbezaan antara mereka adalah doa dan iqamah solat jenazah tidak, tidak menggunakan panah, tidak menggunakan arka tidak digunakan dan tidak digunakan tahiyat i'tidal.

badan-badan Shlat terdiri daripada 4 takbir, jadi jika dia tidak memahami tentang bagaimana solat jenazah dalam tafsiran seseorang yang kedua-dua langsung belas kasihan, ketiga dan keempat takbir takbir i'tidal sujud. Yang benar adalah bahawa maknanya adalah takbiratul 4 Ikhram semua diatur empat takbir dilakukan dalam keadaan berdiri dan membaca telah ditentukan.


Berikut adalah prosedur yang perlu diketahui pidato pengebumian:

1. niat

Yang pertama adalah niat. niat adalah sangat penting kerana ia adalah hasrat Tuhan yang kita tahu apa yang perlu dilakukan. runimas Allah mengetahui dengan tepat niat keikhlasan dan kesungguhan para pegawainya berkeras untuk berbuat demikian. Apa yang berbeza ialah niat sembahyang mayat wanita dan lelaki dan solat jenazah.

Tujuannya adalah juga syarat-syarat doa syahnya bagi setiap amalan akan lakukan untuk mula dengan niat. Di sini terdapat sebuah mayat doa niat untuk diketahui:

Niat jemaah badan lelaki

Bunyi Hasrat kekal sebagai jemaah lelaki adalah:

اصلى على هذاالميت اربع تكبرات فرض الكفاية مأموما لله تعالى

Usholli Ala haadzalmayyiti Arba'a takbiraatin fardhol kifaayati ma'muuman lillaahi SWT.

Itulah doa permohonan saya untuk takbir badan ini empat kali mandatori asas untuk jemaah yang Allah, Yang Mahakuasa.

Niat jemaah mayat wanita

Untuk niat shalat berjama'ah mayat perempuan adalah sesuatu seperti ini:

اصلى على هذه الميتة اربع تكبرات فرض الكفاية مأموما لله تعالى

Bunyi ayat ini adalah "usholli Ala haadzihil mayyitati Arba'a takbiraatin fardhol kifaayati ma'muuman lillaahi SWT."

Maksudnya: Saya berhasrat untuk mendoakan mayat wanita empat kali Penjelasan asas mandatori sebagai jemaah kerana Allah.

Niat untuk sembahyang menjadi kekal penawar



Untuk menjadi seorang imam, kita juga mesti mengatakan niat. Sebagai imam, lafadz dalam bacaan menjadi imaa'man lafadz ma'muuman. Ini adalah bertujuan untuk dibaca sebagai ubat untuk pengebumian:

اصلى على هذاالميت اربع تكبرات فرض الكفاية إماما لله تعالى

Bunyi ayat ini adalah "usholli Ala haadzalmayyiti Arba'a takbiraatin fardhol kifaayati imaaman lillaahi SWT."

Itulah doa permohonan saya untuk takbir badan ini empat kali asas wajib untuk menjadi imam kerana Allah. Hasrat lafadz adalah sama untuk wanita serta mayat mayat lelaki.

2. Pertama Intifada

Selepas membaca niat, kami akan membuat Takbir pertama. Tafsiran yang pertama adalah bahawa kita digalakkan untuk membaca surah el-Fatihah itu.

3. Intifada Kedua

Tafsiran yang kedua dilakukan dalam keadaan berdiri, tidak sujud dalam solat, kerana ada badan sujud. Pada masa tafsiran kedua ini, kita terikat untuk membaca shalawat kepada Nabi Muhammad. Bunyi berkat penuh adalah seperti berikut:

اللهم صل على محمد, وعلى آل محمد, كما صليت على آل إبراهيم, وبارك على محمد, وعلى آل محمد, كما باركت على

آل إبراهيم في العالمين

إنك حميد مجيد

Bunyi berkat dari atas adalah "Ya Allah! 'Alaa Mohamed, wa Ala Muhammad Ali. Kama shallaita Ala Ibraahiim, wa' Alaa Ali Ibraahiim. Wabaarik Ala Muhammad, wa Ala Muhammad Ali. Kama memberkati Ala Ibraahiim, wa 'Alaa Ali Ibraahiim. Fil 'alaamiina innaka hamiidummajiid ".

Ini bermaksud:

"Rahmat Ya Allah kepada Nabi Muhammad, bersama-sama dengan keluarganya. A memberi rahmat kepada Nabi Ibrahim dan keluarganya. Dan limpahkanlah kesejahteraan kepada Nabi M

https://www.articleted.com/article/287042/53585/Cara-Tuhan-Mengampuni-Dosa-Manusia
https://www.articleted.com/article/287043/53585/Penjelasan-Tentang-Ayat-Syifa-Lengkap
https://www.articleted.com/article/287045/53585/Pengertian-dan-Definisi-Sholawat-Asyghil

Baca Juga
SHARE
Subscribe to get free updates

Related Posts

Post a Comment

Popular